مشاوران مدرسه چه می‌کنند؟ تاثیر مهم مشاوران دبیرستانی را بشناسید.

نویسنده: پیرکاریز
تاریخ انتشار: 1403-05-14
آخرین به‌روزرسانی: 1403-05-14

مشاوران مدرسه نقش حیاتی و پیچیده ای در موفقیت تحصیلی و رشد شخصی دانش آموزان ایفا می کنند. اگرچه بسیاری از افراد ممکن است نقش مشاور را تنها به ارائه مشاوره تحصیلی محدود بدانند، اما واقعیت این است که تاثیر مشاوران دبیرستانی بسیار فراتر از این است.

این افراد نه تنها مشاوره های تحصیلی و شغلی ارائه می دهند، بلکه در بهبود سلامت اجتماعی و عاطفی دانش آموزان نیز نقش اساسی دارند. از کمک به دانش آموزان برای انتخاب رشته های مناسب گرفته تا حمایت از آن ها در مواجهه با مشکلات شخصی و خانوادگی، مشاوران دبیرستانی ستون فقرات سیستم آموزشی محسوب می شوند. در این مقاله، به بررسی نقش های متعدد مشاوران مدرسه و تاثیرات مهم آن ها بر موفقیت و رفاه دانش آموزان خواهیم پرداخت.

مشاوران مدرسه چه می‌کنند؟ تاثیر مهم مشاوران دبیرستانی را بشناسید.

مشاور مدرسه چه وظایفی دارد؟

نقش مشاور مدرسه بسیار گسترده و تاثیرگذار است. مشاوران دبیرستانی در حمایت از دانش آموزان در زمینه های تحصیلی، شغلی و اجتماعی-عاطفی نقشی حیاتی دارند. برای آشنایی با وظایف مشاور مدرسه بخش زیر را مطالعه کنید.

مشاوره و حمایت تحصیلی

آشنایی با مشاور مدرسه باید در اولویت هر دانش آموز دبیرستانی باشد، با توجه به تأثیر گسترده ای که مشاوران بر موفقیت تحصیلی دارند. هرچه مشاور بیشتر از نقاط قوت و ضعف تحصیلی، فعالیت های فوق برنامه، علایق و سرگرمی های دانش آموز آگاه باشد، بهتر می تواند دانش آموزان را در مسیر تحصیلی شان برای رسیدن به اهداف پس از فارغ التحصیلی راهنمایی کند.

علاوه بر هدایت دانش آموزان به سمت تکمیل واحدهای درسی برای فارغ التحصیلی، مشاوران می توانند آن ها را به سمت برنامه های درسی که به تحقق اهداف یادگیری و علایق شان کمک می کند، هدایت کنند. به همین ترتیب، مشاور می تواند گزینه های جایگزین یا منابع آموزشی برای دانش آموزانی که در تحصیل مشکل دارند و می خواهند کلاس هایشان را تغییر دهند، پیشنهاد دهد.

مشاوران مدرسه همچنین از دانش آموزانی که به تسهیلات خاص نیاز دارند، حمایت می کنند. آن ها بین روانشناسان مدرسه، مددکاران اجتماعی مدرسه، معلمان، والدین و مدیران میانجی گری می کنند تا برنامه آموزشی مبتنی بر نیازهای فردی دانش آموزان تدوین شود.

آمادگی برای دانشگاه و شغل

مشاور مدرسه منبع نهایی برای برنامه ریزی دانشگاهی و شغلی دانش آموزان است. هر چه مشاور بیشتر از دانش آموز آگاه باشد، راهنمایی استراتژیک تری به خصوص در مورد دانشگاه ها و مشاغل مناسب تر ارائه می دهد.

مشاوران به دلیل تجربه وسیعشان، با تعداد بیشتری از دانشگاه ها و مسیرهای شغلی آشنا هستند که ممکن است دانش آموزان از آن ها اطلاع نداشته باشند و می توانند گزینه های جدیدی را معرفی کنند. در جلسات مشاوره، دانش آموزانی که قصد ورود به دانشگاه دارند، باید از تخصص مشاور خود بهره ببرند و در مورد ترجیحاتشان در زمینه اندازه دانشگاه، موقعیت جغرافیایی و رشته تحصیلی قبل از شروع به ثبت نام صحبت کنند.

مشاوران می توانند در زمینه کمک های مالی و بورس های تحصیلی به دانش آموزان مشاوره دهند و حتی برای دانش آموزانی که نیاز دارند، از معافیت های هزینه درخواست دانشگاه بهره برداری کنند. آن ها همچنین می توانند با نوشتن نامه های توصیه و بازبینی مقالات پذیرش، به دانش آموزان در آمادگی برای دانشگاه کمک کنند.

برای دانش آموزانی که به دنبال مسیر دیگری پس از فارغ التحصیلی هستند، مشاوران اطلاعات جامعی درباره کارآموزی ها، مدارس حرفه ای و فرصت های یادگیری مبتنی بر کار دارند. همچنین، مشاوران می دانند که چگونه یک دانش آموز می تواند برای پیوستن به ارتش اقدام کند و از مزایای آموزشی مختلف ارتش بهره مند شود.

همچنین؛ مشاوران با بهترین معلمان خصوصی دوازدهم در ارتباط هستند تا شما بهترین رشته را برای دانشگاه انتخاب کنید.

وظایف مشاور مدرسه: آمادگی برای دانشگاه و شغل

نقش مشاوران مدرسه در حمایت اجتماعی و عاطفی

در حالی که مشاوره تحصیلی مشاوران مدرسه بسیار مهم است، آن ها همچنین نقش مهمی در سلامت اجتماعی و عاطفی دانش آموزان ایفا می کنند. مشاوران اغلب بهترین ناظران رفتار دانش آموزان هستند و از مسائل مؤثر بر عملکرد دانش آموزان مانند غیبت، قلدری و مشکلات خانوادگی آگاه می شوند.

مانند سایر معلمان، مشاوران مدرسه نیز گزارش دهندگان اجباری هستند، به این معنی که مسئولیت قانونی، اخلاقی و معنوی آن ها است که موارد مشکوک به سوءاستفاده و غفلت از کودکان را به مقامات مربوطه گزارش دهند. نوجوانان باید مشاور دبیرستان خود را به عنوان یک بزرگسال امن ببینند، کسی که می توانند در صورت احساس خطر، آسیب دیدن یا عدم اطمینان از مضر بودن یک وضعیت به او مراجعه کنند.

مشاوران می توانند در صورت مشکوک شدن به مسائل عاطفی یا روانی مانند اختلالات خوردن، افسردگی، سوءمصرف مواد مخدر یا رفتارهای خودآزاری، دانش آموزان را به روانشناسان ارجاع دهند. بسیاری از مشاوران دارای مدارک روانشناسی هستند و یکی از نقش های مهم آن ها حل و فصل تعارضات است. دانش آموزان باید بدانند که مشاور مدرسه می تواند به آن ها کمک کند تا با اختلافات و درگیری ها با همکلاسی ها، دوستان، اعضای خانواده و حتی معلمان کنار بیایند.

مشاوران همچنین از خدمات محلی که منابعی برای خانواده های نیازمند فراهم می کنند، اطلاعات کاملی دارند. چه مواد غذایی، سرپناه، پول برای لوازم مدرسه یا تعهدات مالی دیگر، آن ها می توانند دانش آموزان و خانواده هایشان را به برنامه های کمک عمومی مناسب متصل کنند.

بیشتر بخوانید: با 8 تکنیک مدیریت زمان و نحوه استفاده از آن آشنا شوید

مشاوران دبیرستان چندین نقش ایفا می کنند

مشاوران مدرسه در جنبه های مختلف مسیر تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی دخیل هستند. وظایف متنوع آن ها به وضوح نشان می دهد چرا مشارکت آن ها تاثیر قابل توجهی بر موفقیت و دستاوردهای دانش آموزان دارد.

با توجه به تمام کارهایی که روزانه انجام می دهند، می توان مشاوران را به عنوان افراد همه کاره دبیرستان، کسانی که چندین نقش را بر عهده دارند، سنگ بنای موفقیت دانش آموزان یا جادوگری پشت پرده که اتفاقات خوبی را رقم می زند، دانست.

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز دهید:
0 از 5
آخرین مطالب
لیست 10 ورزش مناسب فصل گرما
لیست 10 ورزش مناسب فصل گرما
ورزش های مناسب فصل گرما باید به حفظ سلامتی کمک ...
مهمترین فواید شنا برای کودکان | جسمی و روحی
مهمترین فواید شنا برای کودکان | جسمی و روحی
فواید شنا برای کودکان بی شمار است و این فعالیت ...
آیا رقص برای لاغری موثر است؟ فواید رقص برای کاهش وزن و تناسب اندام
آیا رقص برای لاغری موثر است؟ فواید رقص برای کاهش وزن و تناسب اندام
رقص به عنوان یک فعالیت فیزیکی جامع، تمام عضلات بدن ...
10 ورزش موثر برای کالری سوزی
10 ورزش موثر برای کالری سوزی
ورزش به عنوان یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش وزن ...
بهترین استراتژی های خرید و فروش سهام
بهترین استراتژی های خرید و فروش سهام
اگر شما هم به تازگی به دنیا بورس و بازارسرمایه ...
معرفی 30 مهارت تابستانی عالی برای کودکان و نوجوانان
معرفی 30 مهارت تابستانی عالی برای کودکان و نوجوانان
کلاس های تابستانی عالی برای کودکان و نوجوانان فرصتی بی ...
بهترین تکنیک های نقاشی با آبرنگ | از مبتدی تا حرفه‌ای
بهترین تکنیک های نقاشی با آبرنگ | از مبتدی تا حرفه‌ای
تکنیک های نقاشی با آبرنگ از جمله هنرهای زیبا و ...
انیمیشن سازی را از کجا شروع کنیم؟
انیمیشن سازی را از کجا شروع کنیم؟
انیمیشن سازی را از کجا شروع کنیم؟ این سوالی است ...
آشنایی با سبک‌های جدید انیمیشن سازی: از تکنیک‌های نوین تا داستان‌های جذاب
آشنایی با سبک‌های جدید انیمیشن سازی: از تکنیک‌های نوین تا داستان‌های جذاب
سبک‌های جدید انیمیشن سازی با سرعتی چشمگیر در حال تحول ...
10 ساز آسان برای یادگیری کودکان  3 تا 10 ساله: راهنمای جامع برای والدین
10 ساز آسان برای یادگیری کودکان 3 تا 10 ساله: راهنمای جامع برای والدین
در این مقاله 10 ساز آسان برای یادگیری کودکان 3 ...